Nagyon sokszor akkor keresnek meg az ügyfeleim, amikor már ott állnak a kivitelezők felszerelkezve az aznapi munkára és felteszik a kérdést:
„Hova véssem? Mekkora legyen? Hova szeretné, hogy tegyem, rögzítsem? Milyen anyagból legyen? Milyen színű legyen? stb.
Vagy ha előbb anyagot válogat, akkor pedig felteszi a kereskedő a következő kérést:
Mennyit szeretne rendelni ebből? Milyen fajtát kér, milyen ragasztót, rögzítő elemet, színű fugázót stb. kér hozzá?

Na, ekkor kezdődik a kapkodás és fejetlenség, vagy jó esetben felhívnak engem vagy más szakembert, hogy segítsen.

Gondoljunk csak bele, hogy a lakásunk felújításánál sokkal egyszerűbb dolgokat is megtervezünk.
Mit vegyünk fel az unokaöcsénk keresztelőjére?
Mit főzzünk a hétvégén és ahhoz mit kell bevásárolni?
Hol és mennyiért fogunk nyaralni, mikor foglaljuk le a repülőjegyet?

És hogy nagyobb dolgokról is szó essen:
Hogyan finanszírozzuk gyermekünk továbbtanulását?
Mikor cseréljük le az autónkat és milyen típust válasszunk?

Ha saját munkánkról van szó, biztosan ott is vannak feladatok melyeket előre meg kell tervezni.

Ismerek olyat, aki az esküvőjét egy éven keresztül tervezte-szervezte és nem kevés pénzt költött az emlékezetes eseményre. Amely, lássuk be akár milyen fontos és feledhetetlen is volt, kevesebb, mint 24 óra alatt lezajlott.

Az otthonunk lehet, hogy egy életre szól, vagy legalább is igen hosszú periódus az életünkből. Ez az a hely ahova hazamegyünk, gyermekeinket neveljük, családunknak otthont ad, a legbensőségesebb hely számunkra. A lakás megvásárlása, felújítása, berendezése lehet, hogy életünk egyik legnagyobb beruházása. Miért gondoljuk hát, hogy ezt majd improvizatív jelleggel, spontán meggondolások alapján fogjuk rendbe rakni?

Tapasztalatom az, hogy egy átlag lakás esetén a tervezésre és előzetes szervezésre (anyagbeszerzés, kivitelezők kiválasztása, organizáció) ugyan annyi időráfordítás szükséges, mint a kivitelezésre.

Ne vegyük félvállról az előzetes gondolkozást, tervezést és szervezést, mert egyrészt rengeteg pénzt, időt spórolhat nekünk, és nagyon sok idegeskedéstől, neadj’ isten a párkapcsolatunk megromlásától óv meg.

Leírok egy példát a tervezés vagy szakértelem hiányából adódó anyagi károkra:

Nagyon sürgős volt a költözés, baba érkezését várták. A fürdők felújítása előtt a tulajdonos – azt remélve, hogy ez meggyorsítja a felújítást és minél előbb költözhetnek – megrendelte és leszállítatta az előre gyártott üveg zuhanyajtót és kádparavánt. A burkolat még nem volt kiválasztva a burkolatkiosztás még nem volt megtervezve. Engem akkor keresett, meg amikor jött a kivitelező kérdése, hova véssék a vízvezetékeket, hol lesznek a vizes berendezések tengelyei, ja és meg kéne rendelni a csempét, de ugyan mennyit?
A csempét aztán közösen kiválasztottuk, a burkolatkiosztást megterveztem a kivitelezőt is elláttuk a szükséges információval, hogy dolgozni tudjon. Mindehhez időre méghozzá hetekre volt szükség.
Mire összeállt, hogy is fog kinézni a fürdő, kiderült, hogy a kádparaván nem fér el, mert belelógna az ablaknyílásba, a zuhanyajtó szintén nem fér el a rendelkezésre álló falnyílásban. Beépíteni nem tudtuk, sajnos a forgalmazó sem tudta már visszacserélni a leszállított elemeket, így 200.000 Ft-nyi használhatatlan áru ott maradt a tulajdonos nyakán.

Végül az előzetes tervezés hiánya miatt sem idővel sem pénzzel nem tudott spórolni, és még anyagi kára is adódott az elhamarkodott vásárlásból.
Megjegyzem, az én fürdőszobákra ráfordított munkám ideje és díja, töredékét tette ki a kádparaván és zuhanyajtó árának.

Ezért fontos a sorrend, előbb tervezünk, számolunk, szervezünk, aztán vásárolunk, rendelünk, bontunk és építünk.

Göcző Szilvia
építészmérnök-lakberendező